>
Úvod > Prodej > Kola > Trekingová a city kola

Kolo horské nebo krosové? Které je pro vás to pravé?

Kolo horské nebo krosové? Které je pro vás to pravé?

Nová cyklistická sezóna začíná a možná i vy stojíte před nesnadnou volbou nového jízdního kola pro vaše vyjížďky. Pokud váháte, zda si koupit spíše kolo horské nebo kolo krosové, zamyslete se nad tím, v jakém terénu jezdíte nebo jezdit chcete. Každá skupina kol se totiž hodí k jinému užití.

Zda si pořídit kolo horské a nebo kolo krosové je jedním z největších otazníků většiny zákazníků, kteří si jdou do obchodu pro své nové jízdní kolo. Proto je potřeba mít představu o tom, co od svého kola budete žádat a jakým terénem budete jezdit. Pokud ve vašem pojetí cyklistiky výrazně převládají asfaltové a zpevněné cesty, bude pro vás lepší volbou krosové kolo. Pokud ale kromě asfaltu a zpevněných cest chcete projíždět i po rozbitějších cestách, pěšinkách v lese a těžším terénu, oceníte spíše kolo horské. Lesník si také pro své cesty do lesa nepořídí běžné osobní auto, ale terénní džíp.

Obecné rady jak vybrat jízdní kolo si můžete přečíst v již dříve vydaném článku. Tentokrát se zaměříme na zvážení benefitů krosových a horských kol.

 

Krosové kolo

Pro cykloturistiku a pohodové vyjížďky se obecně doporučují krosová či trekingová kola. Mají lehčí rám a užší pláště než kola horská, větší průměr kol, jiné poměry převodů a další drobnější odlišnosti.

Většina cyklistů oba pojmy nerozlišuje a používá je takřka synonymně, ale ve skutečnosti mezi oběma skupinami kol rozdíl je – trekingová kola koupíte většinou i blatníky, nosičem, světly a dalším vybavením, často mají také odlišnou geometrii rámu. Svým vzezřením se hodí spíše do města a na lehkou cykloturistiku po cyklostezkách v blízkém okolí.

 

Krosové kolo nemá blatníky a další doplňky, které na něj ale jdou snadno namontovat

Krosová kola sice z výroby podobnými doplňky vybavená nejsou, ale prakticky vše lze na ně snadno namontovat. Svým střižením nabízejí kromě pohodlného svezení i sportovnější kondiční jízdu, můžete se s nimi vydat i na expediční cesty jako cyklocestovatelé. Naprosto běžné je dnes u této kategorie kol odpružení přední vidlice (byť s menšími zdvihy než u horských kol), které přináší toužebné pohodlí a je jedním z důvodů, proč tato kola snesou lehký terén jako jsou lesní a polní cesty.

Vrátíme-li se k původní otázce volby, tedy „v jakém terénu budu jezdit?“, platí pro krosová kola jedno: na asfaltových silničkách a zpevněných cestách kros lépe jede, šlape se na něm snadněji a pohodlněji. Skutečný terén a rozbité sjezdy jsou s ním ale zapovězeny. V náročnějším terénu odpružení nestačí, úzké pláště na pohodlí a jistotě jízdy také nepřidají a po kořenech a kamenech se na krosovém kole prakticky jet nedá.

 

Horské kolo (MTB)

 Kdo touží po tom se tu a tam pustit do odvážnějšího terénu, lepší volbou pro něj bude kolo horské. Koneckonců i s horskými koly se dá jezdit po asfaltu, byť je jim vyčítána těžkopádnost a pomalost. Není ale divu, protože široké pláště hůře odvalují, průměr kol je jen 26“ a také geometrie rámů je přizpůsobena jiného stylu jízdy.

Kategorie horských kol zažívá velký boom a kromě kol s odpruženou přední vidlicí se již objevují i kola celoodpružená. V rámci MTB se pak rozlišuje i několik dalších kategorií a tak si specifické modely kupují příznivci sjezdu, freeridu nebo all-mountain, což jsou zpravidla celoodpružená horská kola s vysokými zdvihy.

S koupí horského kola ale získáte možnost volby. Na asfaltu sice budete možná pomalejší, ale nebudete se muset bát občasných terénních vložek mezi kořeny a kameny a během svých vyjížděk budete moci kdykoliv zajet na oblíbené lesní pěšinky nebo sjet nějaký atraktivní sjezd. Pokud naopak očekáváte, že s partou přátel a dětí na dovolené budete jezdit po asfaltu a cyklostezkách, můžete si své horské kolo přezout na hladké a užší pláště podobné těm na krosových kolech.

 

Při pořizování horského kola je potřeba počítat s tím, že jejich ceny jsou vždy o něco vyšší než u kol krosových pro cykloturistiku. Zatímco krosové kolo za patnáct tisíc korun už koupíte ve velice dobré výbavě, horská kola na těchto cenách jsou stále ještě z těch základnějších modelů. Vysvětlení je jednoduché: horská kola jsou vybavena odpružením s většími zdvihy, mívají dražší kotoučové brzdy a jsou u nich používány trvanlivější a odolnější materiály, aby kola vydržela i tvrdší zacházení. U kategorie celoodpružených kol je pak další cenové navýšení kvůli zadnímu odpružení.

 

Muka volby

Jak vidíte, volba typu jízdního kola je dokonce významnější než to, jestli do jeho koupě vložíte 15 nebo 30 tisíc korun. Jednoduchá rada tedy není a záleží na každém z vás, co pro svou jízdu preferuje. Horské kolo je schopným univerzálem, u nějž se ale musíte spokojit s pomalejší jízdou na asfaltu. Naopak krosové kolo na rovině šlape skoro samo, ale v těžším terénu než jsou tvrdé lesní a polní cesty je ztracené a mnoho pohodlí nepřinese.

S výběrem vašeho nového bicyklu vám kromě odborníků v cyklistickém obchodě, na které se jistě nestyďte obrátit, může pomoci náš Katalog kol, kde naleznete momentálně takřka 1700 modelů kol více než třiceti značek. Můžete si zobrazit jejich kompletní specifikace, fotografie a také je srovnávat mezi sebou.

Přejeme šťastnou ruku při výběru!